Werken aan goede relaties met je klant zijn belangrijker dan ooit. De klant heeft keuze genoeg en kan in een seconde besluiten bij jou weg te gaan en elders in te kopen. Nieuwe klanten vinden is duur en daarom is het een duurzame keuze om te investeren in je huidige klanten. CDP software helpt jou om de klantervaring te verbeteren.

Wat is een CDP?

Zoals te lezen bij een van de grootste ervaringsdeskundigen in CDP Software van Nederland, AdaptClearValue, staat CDP voor “Customer Data Platform”. Dat zegt nog niet meteen alles dus enige uitleg is gewenst. Vertalen naar het Nederlands maakt de term al stukken duidelijker: “Klant Gegevens Platform”. CDP software is dus een software tool waarin gegevens van klanten worden bewaard. Kenmerk van een dergelijke oplossing is dat de software vanuit zoveel mogelijk andere systemen klantgegevens ontsluit, zodat een zo duidelijk en compleet mogelijk klantprofiel ontstaat.

Wat doe je met dat klantprofiel?

Gegevens hebben is fantastisch, maar het is slechts een begin. De volgende stap is om de gegevens te analyseren en op basis hiervan strategische (marketing) plannen op te zetten. Wanneer je eenmaal weet wat je klanten belangrijk vinden, waarderen, hoe en wat ze kopen dan kan je hier je beleid op aanpassen. De klantervaring zal hierdoor verder verbeteren en de kans dat de klant voor een andere leverancier kiest wordt hiermee kleiner.

Een voorbeeld

groothandel voorbeeld

Wanneer je bijvoorbeeld een groothandel hebt in elektronica en uit je CDP software blijkt dat klanten uit jouw grote assortiment een grote voorkeur hebben voor een bepaalde productgroep, bijvoorbeeld verlichting. Hier kan je dan verschillende kanten mee op. Je kan alleen al op basis van deze informatie:

  • Je assortiment verlichting uitbreiden
  • Minder focus leggen op andere productgroepen
  • Klanten een mailing doen met meer soorten verlichting

Maar je kan ook juist de andere kant op:

  • Meer focus op andere productgroepen leggen, aangezien de verlichting al goed loopt
  • Klanten juist de andere productgroepen extra onder de aandacht brengen zodat zij wellicht ook die producten bij je gaan kopen.

Let op, er is niet perse een keuze de juiste! Experimenteren is goed en blijf meten wat de resultaten zijn. Wanneer je een campagne start om juist andere productgroepen onder de aandacht te brengen kan je zien of je ‘verlichting’ klant ook interesse heeft in de andere producten. Is dat niet zo? Dan kan je alsnog kiezen om juist de verlichting meer focus te geven. Hiermee ben je aan het sturen op cijfers in plaats van onderbuikgevoel en dat heeft altijd resultaat!

Verbeter de klantervaring voor een duurzame bedrijfsvoering

Ook vele andere aspecten die te maken hebben met jouw klantrelatie kan je bijsturen op basis van de informatie uit je CDP tool. Denk aan het aantal contactmomenten dat nodig is voor een klant tot een aankoop over gaat. Hierop kan je je klantreis inrichten door bijvoorbeeld niet meteen voor de verkoop te gaan maar de klant in kleinere stappen naar de aankoop toe te begeleiden. Door dit goed in beeld te hebben kan het aantal afhakers drastisch dalen en de klantervaring verbeterd ook nog eens. Hiermee creëer je klanten voor het leven en hoef je je geen zorgen te maken over het steeds weer vinden van nieuwe klanten. Als je je klanten tevreden houdt gaan ze immers nooit weg, dat is pas echt een duurzame bedrijfsvoering en dit doe je efficiënt door gebruik te maken van passende CDP software.