Hoe kunnen sociale platformen de werving en selectie van kandidaten ondersteunen en wat levert dit op in tijd en geld?
Onderstaand worden de belangrijkste invloeden en voordelen besproken.
Analyse concurrentie
Het analyseren van je concurrentie op de arbeidsmarkt is nu eenvoudiger dan ooit tevoren. Veel bedrijfsinformatie van o.a. werving en selectie bureaus zijn tegenwoordig online terug te vinden, denk hierbij bijvoorbeeld aan de vergelijkingsites voor bedrijven tot aan de ‘company profiles’ op Linkedin.
En door bijvoorbeeld het zoeken via Google naar de vacatures van je belangrijkste concurrent krijg je een idee van welke kanalen men daar gebruikt voor werving en selectie. Je kan ook het sociale netwerk actief betrekken door polls op te zetten om zo een betere indruk te krijgen van je branche, carrièresite, doelgroep etc. Het kan allemaal!
We find you strategie
Het proactief identificeren van een talent is ook een belangrijk aspect, niet langer de ‘you find us’ maar ‘we find you’ strategie. LinkedIn is zo’n sociaal platform waar je gericht personen kan zoeken die goed bij een vacature passen. Het zoeken naar potentiele kandidaten is aan de ene kant tijdrovend, maar aan de andere kant bespaar je weer tijd die je anders zou gebruiken voor het uitselecteren van niet-geschikte kandidaten.
Bijkomend voordeel van de ‘we find you’ strategie is het positieve effect op het werkgeversmerk. Het is toch ego strelend als je door een werving & selectie bureau gevraagd wordt voor een functie. Daarbij komt dat op deze manier minder kandidaten gefrustreerd zullen raken door een afwijzing. Kennismaken en het bouwen aan wederzijds respectvolle relaties wordt makkelijker dankzij de nieuwe technische mogelijkheden.
Onderhouden profiel database
Het onderhouden van een actuele profielen database is nog nooit zo eenvoudig geweest. Elke organisatie kan zoeken in de profielen database en zo de pijplijn vullen met mogelijke werkzoekenden. De cv-database komt weinig meer voor, iedereen beschikt nu over deze belangrijke tool die door o.a. werving en selectie bureaus al jaren gebruikt wordt.
Werving & selectie bureau’s
Als je als werving en selectie bureau actief wordt op sociale media merk je al snel dat het bezoek aan je website toeneemt. De inzet van social media is niet zozeer ingewikkeld, het vergt met name een andere manier van werken en denken. Het kan altijd zijn dat er een bepaald sociaal netwerk in populariteit zal dalen, maar deze zal door een sterker netwerk worden vervangen.
Door alle nieuwe platformen is het internet socialer geworden, het is voor iedereen bereikbaar en er valt veel informatie snel en gratis te vinden. Dit is een groot voordeel voor de werving en selectie branche.