In de tijd dat de televisie nog niet bestond maakte bedrijven reclame via de kranten of posters op lantaarnpalen. Tegenwoordig is het hele internet overspoeld met reclames en campagnes van elk bedrijf dat je maar kunt bedenken. In dit artikel lees je redenen waarom de online wereld van marketing zo is gaan groeien en waarom dit zo goed werkt.
Iedereen is de hele dag online
Zeker sinds de smartphone hun intrede hebben gemaakt in zowat iedereen zijn leven zijn de online reclames gaan groeien. Iedereen heeft nagenoeg de hele dag een telefoon in zijn broekzak of hand geplakt. Elk bericht wordt grondig gelezen en de mensen chatten er op los. Dit is natuurlijk de ideale kans voor bedrijven om hun marketing va de kranten en de televisie naar de sociale platformen te verplaatsen.
Natuurlijk zitten nog genoeg mensen elke dag voor de buis om hun favoriete serie te kijken maar toch wordt dit vaak hervat op online platformen. Instagram, Facebook, Twitter, noem het maar op. Jouw favoriete producten, series etcetera worden ook nog eens besproken op deze platformen. Voor deze bedrijven is het erg makkelijk om nu de mensen te bereiken. Het is voor ene bedrijf belangrijk om vaak ook aanwezig en actief te zijn op deze platformen. Zo integreren de bedrijven direct met hun klanten.
Online gaat alles makkelijk en vooral snel
In de online wereld wordt de ene post na de andere gedaan en vliegen de berichten, opmerkingen, grappige filmpjes en dus ook reclames je om de oren. De berichten worden gedeeld alsof het niets is en worden ook weer overtroffen door iemand anders zijn bericht. De aandacht op sociale media is vaak snel en kort en daarom is het voor bedrijven ook belangrijk om interessante berichten te plaatsen op de platformen om toch op te vallen.
Kwantiteit van de exposure
Of het nu Instagram, Facebook, Twitter of een ander social media platform is, het gaat vaak om kwantiteit. Niet alleen van de berichten maar ook de likes, de hoeveelheid mensen die jouw bericht en account bekijken etcetera. Online is het zelfs voor een digibeet makkelijk om iets te plaatsen en dat kan een erg goede tool zijn voor bedrijven om zoveel mogelijk exposure te hebben. Dit betekent dat de naam van het bedrijf vaak te zien, te lezen of te horen is.
Influence je er op los
Vooral door middel van influencers is het maken van online marketing booming. Influencers zijn mensen die dusdanig veel volgers hebben dat zij met hun bereik invloed kunnen hebben op mensen die hun berichten bekijken om een product of dienst te gebruiken of te kopen. Het gebruik van influencers is niet erg nieuw. Je zag het namelijk al bij het gebruik van BN’ers in reclamespotjes. Maar toch is de online wereld net even anders. het gaat allemaal zo snel en er is zoveel dat je graag met iemand met gebruik wilt samenwerken om meer aandacht te krijgen. En daarentegen zijn de hedendaagse reclames op platforms zoals Instagram nog niet zo duur als het gebruik maken van zendtijd op de commerciële kanalen op televisie.